Smary Litowe | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lp. | rodzaj smaru |
MSDS/nazwa produktu |
temp. pracy |
klasa konsystencji NLGI |
zastosowanie |
1 | łożyskowe | ŁT 41, 42 43 | -30°C do 140°C | 3, 2, 1 | Smary typy ŁT 4 przeznaczone są do smarowania łożysk tocznych, ślizgowych i innych elementów trących urządzeń przemysłowych pracujących w warunkach, które wymagają wysokiej stabilności mechanicznej smaru jego odporności na starzenie i dobrych własności antykorozyjnych. Zastosowanie smaru w gatunku ŁT 43, ŁT 42 lub ŁT 41 uzależnione jest od sposobu doprowadzenia smaru do łożyska (smarowanie centralne lub ręczne), prędkości obrotowej i temperatury roboczej łożyska. Smary ŁT 4 są odporne na działanie wody. |
2 | łożyskowe, wielofunkcyjne |
ŁT 4S2, 4S3 | -30°C do 140°C | 3, 2 | Smary typu ŁT 4S przeznaczone są do smarowania łożysk tocznych w pojazdach samochodowych, łożysk tocznych i ślizgowych oraz innych elementów trących w urządzeniach przemysłowych pracujących w warunkach, które wymagają wysokiej stabilności mechanicznej smaru, jego odporności na starzenie i dobrych własności antykorozyjnych. Zastosowanie smaru wielofunkcyjnego ŁT 4S 2 lub ŁT 4S 3 uzależnione jest od sposobu doprowadzenia smaru do łożyska (smarowanie centralne lub ręczne), prędkości obrotowej i temperatury roboczej łożyska. Smary ŁT 4S są odporne na działanie wody. |
3 | z dodatkami EP,
przeciwutleniającymi, antykorozyjnymi lub zwiększającymi przyczepność |
EP 3, 2, 1 | -30°C do 140°C | 3, 2, 1 | Smary EP Przeznaczone są do łożysk tocznych
pracujących przy wysokich obciążeniach
promieniowych, udarowych i osiowych np.
walcarkach, prasach, kruszarkach. Smary typu EP
przeznaczone są do smarowania łożysk z
centralnymi i indywidualnymi układami smarowania
Smar EP 3 przeznaczony jest do indywidualnego smarowania łożysk tocznych. Smar EP 2 przeznaczony jest do indywidualnego i centralnych układów smarowania, pracujących w wysokich temperaturach, przy przetłaczaniu smaru na krótkich odcinkach. Smar EP 1 przeznaczony jest do centralnych układów smarowania, pracujących w umiarkowanych temperaturach, przy przetłaczaniu smaru na duże odległości. |
4 | EP 0, 00, 000 | -30°C do 100°C | 0, 00, 000 | Smary EP produkowane są w trzech gatunkach – EP 0, EP 00 i EP 000 przeznaczone są do łożysk tocznych pracujących przy wysokich obciążeniach promieniowych, udarowych i osiowych np. walcarkach, prasach, kruszarkach. Smary te przeznaczone są do smarowania łożysk z centralnymi i indywidualnymi układami smarowania. Smary EP 0, EP 00 i EP 000 przeznaczone są do indywidualnych i centralnych układów smarowania, pracujących przede wszystkim w temperaturach otoczenia od –20°C do +10°C i przy przetłaczaniu smaru na bardzo duże odległości. | |
5 | EPX 1, 0, 00, 000 | -30°C do 100°C | 1, 0, 00, 000 | Smary EPX przeznaczone są do smarowania
zamkniętych przekładni zębatych, walcowych i
stożkowych. W zależności od klasy konsystencji
rozróżnia się 3 rodzaje smaru EPX tj. EPX–0,
EPX–00 i EPX–000. Smary te stosuje się w
zależności od konstrukcji przekładni, stopnia
uszczelnieni i temperatury pracy: EPX 000 - głównie do smarowania przekładni mechanizmów kosiarek rotacyjnych, EPX 00 - dla dobrego uszczelnieniu przekładni i w niższych temperaturach podanego zakresu temperatury pracy przekładni, EPX 0 - dla średniego uszczelnieniu przekładni i w średnich temperaturach podanego zakresu temperatury pracy przekładni, EPX 1 - dla słabego uszczelnieniu przekładni i w wyższych temperaturach podanego zakresu temperatury pracy przekładni. |
|
6 | EPS 2, 1, 0, 00 | -30°C do 100°C | 2, 1, 0, 00 | Smary EPS produkowane są w czterech gatunkach – EPS 2,EPS 1, EPS 0 i EPS 00 przeznaczone są do smarowania niedostatecznie uszczelnionych przekładni ślimakowych, a także przekładni zębatych np. reduktorach przemysłowych, elektronarzędziach i innych. | |
7 | Iten K | -30°C do 100°C | 2 | Smary EPS produkowane są w czterech gatunkach – EPS 2,EPS 1, EPS 0 i EPS 00 przeznaczone są do smarowania niedostatecznie uszczelnionych przekładni ślimakowych, a także przekładni zębatych np. reduktorach przemysłowych, elektronarzędziach i innych. | |
8 | Albon 215 | -30°C do 140°C | 2 | Smar Albon 215 przeznaczony jest do smarowania zespołów, podzespołów i części samochodów osobowych podczas ich montażu zgodnie z firmową instrukcją smarowania. Smar Albon 215 jest odpowiednikiem smaru KG 15 wg specyfikacji firmy Fiat 55593. | |
9 | Samochodowy S1 | -30°C do 140°C | 1 | Smar samochodowy 1S przeznaczony jest do smarowania przegubów głównego wału napędowego oraz innych elementów samochodu zgodnie z instrukcją smarowania. Smar samochodowy 1S jest odpowiednikiem smaru Jota 1 wg specyfikacji firmy Fiat 55585. | |
10 | z dodatkiem Dwusiarczku Molibdenu | Moliten EP 23 i 25 | -30°C do 140°C | 2 | Smary Moliten EP-23 i EP-25 przeznaczone są do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych oraz innych elementów trących maszyn i urządzeń przemysłowych pracujących przy wysokich szczególnie udarowych obciążeniach w tym do smarowania przegubów homokinetycznych i kulowych, cięgieł, sworzni, a także połączeń gwintowych w pojazdach mechanicznych, maszyn rolniczych, budowlanych i innych. Zalecany jest szczególnie tam gdzie występuje częsta zmiana kierunku ruchu. |
smary wapniowe | |||||
11 | wapniowe | STP | -20°C do 60°C | 1 | Smar STP przeznaczony jest do podwozi pojazdów mechanicznych, sworzni, przegubów i itp. Nie nadaje się do smarowania łożysk tocznych oraz pomp wodnych. Jest odporny na działanie zimnej wody. |
12 | Maszynowy 2 i 3 | -20°C do 60°C | 3, 2 | Smary maszynowe 3 i 2
przeznaczone są smarowanie łożysk
ślizgowych oraz innych elementów trących
maszyn i urządzeń przemysłowych z
wyjątkiem łożysk tocznych. Mogą być
stosowane w centralnych układach
smarowania. Odporne na działanie wody. Smar maszynowy 2 zaleca się w przypadku doprowadzenia smaru długimi przewodami o małej średnicy. Smar maszynowy 3 zaleca się do stosowania gdy wymagana jest wyższa zdolność uszczelniania łożysk oraz w przypadku doprowadzenia smaru przewodami o większej średnicy i na mniejsze odległości. |
|
13 | CSW 1 i 2 | -20°C do 60°C | 2, 1 | Smary CSW 1 i 2
przeznaczony są do smarowanie łożysk
klatek walcowniczych i innych
pomocniczych urządzeń hutniczych
pracujących przy wysokich i udarowych
obciążenia i wyposażonych w centralny
system smarowania. Smary CSW odporne są
na wymywanie wodą. Smar CSW 1 zaleca się w przypadku doprowadzenia smaru długimi przewodami o małej średnicy lub niskich temperaturach otoczenia. Smar CSW 2 zaleca się do stosowania, gdy wymagana jest wyższa zdolność uszczelniania łożysk oraz w przypadku doprowadzenia smaru przewodami o większej średnicy i na mniejsze odległości. |
|
14 | dodatek grafitu | Grafitowany | -20°C do 60°C | 2 | Smar grafitowany przeznaczony jest do smarowanie podwozi pojazdów samochodowych, piór resorów, gwintów śrub, otwartych kół zębatych oraz innych węzłów tarcia o silnie obciążonych powierzchni trących pracujących. Odporny na działanie wody. Nie nadaje się do smarowania łożysk tocznych, precyzyjnych mechanizmów, oraz pomp wodnych. Może być stosowany jako smar montażowy. |
kompleksowe smary glinowe | |||||
15 | Glinowe | Aliten T | -30°C do 130°C | 3, 2, 1 | Smar Aliten T
przeznaczony jest do smarowania łożysk
tocznych w warunkach, których jest
wymagana dobra odporność na utlenianie,
ochrona przed korozją, odporność na
działanie wody oraz stabilność
mechaniczna. W zależności od sposobu
doprowadzenia smaru do łożyska,
prędkości obrotowej i temperatury pracy
łożyska stosuje się smary w klasie 1, 2
i 3. Smar Aliten T zalecany jest do stosowania w centralnych układach smarowania. |
16 | Aliten EP | -30°C do 120°C | 3, 2, 1, 0 | Smar Aliten EP stosuje
się do łożysk tocznych pracujących przy
wysokich obciążeniach tj. gdy C/P jest
mniejsze od 7 dla łożysk obciążonych
głównie promieniowo i gdy C/P jest
mniejsze od 15 dla łożysk obciążonych
osiowo a także gdy w pracy łożysk mniej
obciążonych występuje obciążenie
udarowe; gdzie C = nośność ruchowa
łożyska w daN, a P = obciążenie
zastępcze ruchowe w daN. Graniczne
temperatury pracy mogą być wyższe lub
niższe w za¬leżności od rodzaju łożyska
i wymaganych okresów smarowania. Smar Aliten EP-0 przeznaczony jest do smarowania łożysk urządzeń z centralnym układem smarowania, pracujących w niskich temperaturach i wymagających przetłaczania smaru na bardzo duże odległości; Smar Aliten EP-1 jw. pracujących w umiarkowanych temperaturach otoczenia i wymagających przetłaczania smaru na duże odległości; Smar Aliten EP-2 przeznaczony jest do smarowania łożysk urządzeń z indywidualnym oraz z centralnym systemem smarowania, pracujących w wysokich temperaturach otoczenia i wymagających przetłaczania smaru na małe odległości; Smar Aliten EP-3 przeznaczony jest do smarowania łożysk urządzeń z systemem indywidualnym. |
|
smary bentonitowe | |||||
17 | bentonitowy | Bentor 2 | 120°C do 200°C max 220°C przy częstej wymianie | 2 | Smar Bentor 2 zaleca
się stosować do łożysk tocznych i
ślizgowych oraz innych powierzchni
trących o stałej temperaturze pracy
120°C do 200°C, a przy odpowiedniej
częstej wymianie lub uzupełnianiu, do
max 220°C. Zachowuje plastyczność do –
5°C. Jest odporny na wodę. Smar Bentor 2 nie zaleca się stosować do łożysk napędzanych małym momentem obrotowym. |
18 | dodatek Dwusiarczku Molobdenu | Moliterm 23 | 120°C do 200°C | 2 | Smar Moliterm 23 przeznaczony jest do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych oraz innych elementów trących maszyn i urządzeń przemysłowych narażonych na wysokie obciążenia, a szczególnie udarowo obciążonych. Smar jest odporny na działanie wody. Nie zaleca się go stosować do łożysk napędzanych małym momentem obrotowym oraz do łożysk o małym luzie poprzecznym. |
19 | Moliterm 225 | 120°C do 200°C | 2 | ||
smary sodowe | |||||
20 | sodowy | ŁT 23 | -30°C do 120°C | 2 | Smar łożyskowy ŁT 23 przeznaczony jest do smarowania łożysk tocznych, ślizgowych i innych elementów trących urządzeń przemysłowych pracujących w warunkach, które wymagają wysokiej stabilności mechanicznej smaru jego odporność na starzenie i dobre własności antykorozyjne. Smar łożyskowy ŁT 23 z małymi ilościami wody tworzy emulsję, chroniąc łożysko przed korozją. Natomiast smar ten nie jest odporny na działanie dużych ilości wody. |
smary specialne | |||||
21 | miedziowy | Cu 10 A | -30°C do 140°C | 2 | Smar Cu-10 A przeznaczony jest do smarowania zestyków przełączników kierunkowskazów samochodów oraz innych zestyków elektrycznych małej mocy w celu zmniejszenia oporu zestykowego i polepszenia warunków przełączania. |
22 | dodatek miedzi i innych metali | FAZI 5602-1 | -20°C do 60°C | 1 | Smar do gwintów Fazi 5602-1 bez cynku i ołowiu przeznaczony jest do uszczelniania gwintów, rur wiertniczych w przemyśle wydobywczym. |
23 | dodatek grafitu i Dwusiarczku Molibdenu | Grafitowo-Molibdenowy | -20°C do 60°C | 2 | Smar grafitowo-molibdenowy przeznaczony jest do smarowania podwozi pojazdów samochodowych, piór resorów, gwintów śrub, otwartych kół zębatych, przekładni ślimakowych, łańcuchów sworzni maszyn budowlanych oraz innych węzłów tarcia o silnie obciążonych powierzchni trących pracujących w temperaturach od – 20 do 60 0C. Odporny na działanie wody. Nie nadaje się do smarowania łożysk tocznych, może być stosowany jako smar montażowy. |
24 | specjalny | ZR 33 R | -20°C do 60°C | 2 | Smar ZR 33 R stosuje się do procesu przeróbki plastycznej metali na zimno, a zwłaszcza do gięcia rur i kształtowników, tłoczenia blach i innych procesów formowania. Produkt może być stosowany bezpośrednio jako koncentrat lub rozcieńczony wodą do konsystencji pozwalającej na dozowanie przewodami rurowymi. Po zakończonym procesie formowania, pozostałość jest łatwo zmywalny wodą. |